tirsdag 23. april 2013

Steike mye panel




Vi kjøpte panel til veggene i andre etasje. Og fikk sjokk da vi så hvor mye det ble…

Huset bygges i gammel stil, og selv om mye blir moderne, legger vi også inn elementer av gammel byggetradisjon.

Ferdig lastet henger. Panelet kjøper vi hos Mathisen & Mathisen. De er de eneste i byen som har akkurat dette panelet. Alt var klart til å laste på da vi kom innom etter jobb mandag,

Panelet geyfus finnes også i de opprinnelige rommene i vår hytte som er et hus fra 1914. Panelet er smalt og enkelt, og jeg er veldig glad i dette panelet. Da vi pusset opp vårt soverom og laget nytt bad på hytta, brukte vi dette panelet.

Panelet veier ikke mye, men har stort volum. Dette skal rekke til rommene i andre etasje.


Jeg er som sagt glad i dette panelet, og Ulf var enig i at det vil passe på soverommene i andre etasje. Så han gikk i gang med å regne ut hvor mange kvadratmeter vi trenger. Vi endte opp med å kjøpe 100 kvadratmeter panel til veggene. Det er cirka 1700 lengdemeter…

Her blir det jobb…

God service på Mathisen. Panlelet pakkes godt inn i plast og teipes. Vi fikk med teiprullen i tilfelle vi måtte teipe sammen noen av buntene med panel. Og det måtte vi. Panelet løftet vi inn gjennom verandadøren i første etasje - og jeg har blåmerker på armen etter jobben. Men pytt. Nå er vi virkelig i gang med det som jeg synes er gøy..

Og egentlig skulle vi ha med panel til taket også. Det droppet vi. Takpanelet henter vi senere. Det er ikke plass å lagre det innvendig akkurat nå.
Ideen er at panelet skal få ligge inne en stund, bli temperert og tørke litt til. Tipper jeg går i gang med å sette opp panel på soverommet vår i løpet av denne uken.

For dette er mitt prosjekt. I alle fall i hovedsak. Taket på soverommet vårt må vi ta sammen. Det blir for vanskelig alene. 

Jippi. Nå er vi virkelig i gang med det jeg synes er gøy - og med ting der jeg kan bidra. 

Men jeg har litt riving til å gjøre før jeg kan gå i gang. Fikk revet en av veggene oppe i andre etasje i mandag. Det vil si, jeg fjernet platene fra begge sider av stavene. Vi må kubbe mellom stavene for å kunne sette opp panel. Nå er det et par små vegger igjen å fjerne. Det får jeg ta torsdag. I kveld er det 50-årsdag.

Mens jeg rev veggen innvendig, ryddet Ulf opp ut på tomten. Nå som snøen er borte dukker det opp mye bygge-rester. Det ble full henger også mandag - og tur på dungen tirsdag for Ulf. 
Jeg er så utrolig takknemlig for at han tar denne jobben med å kjøre avfallet på dungen. Vi har spart flere titalls tusen kroner på det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar